lördag 18 juli 2009

Sariknep

Skrivet 15 juli

Jag har nu köpt en otroligt vacker sari (se bild i förra inlägget) i Thanaparas butik där de säljer kläder, väskor och överkast mm. Sarin är chockrosa med blommor och jag ska ha den när jag arbetar i skolan.

Skolan har en rektor (som också undervisar, lika mycket som de andra) och tre lärare. En av lärarna är kvinnor. Hon heter Shabana, är 28 år och har jobbat på skolan sen hon var 20. Vanligast är att man har sari när man är gift och sallwar kamez dvs. byxor, tunika till knäna med slitsar i sidorna och sjal när man är ogift. Shabana är inte gift men hon bär sari när hon jobbar för att hon är lärare.

Hon är väldigt noga med sin klädsel och därför en utmärkt sarilärare, ja man behöver faktiskt nån som lär en hur man gör för det är inte så lätt att linda flera meter tyg runt kroppen och få det att falla snyggt. Mitt största problem har varit att sarin blir så skrynklig och inte är fin nästa dag, och stryka på ej rent tyg känns inte så bra. Men igår fick jag höra bästa "hursmorsknepet" av Shabana och det är att vika ihop sarin fint och lägga den under kudden när man sover på natten. På så vis kan man använda sarin många dar utan att tvätta den och den är ändå som ny varje morgon. Smart va?!

kram

1 kommentar:

  1. Det jag glömde skriva som jag ändå tycker är en väldigt viktig del i varför jag har valt att ha sari i skolan är för nu har jag en chans att gå i ett plagg som MÅNGA miljoner kvinnor går i varje dag. En sari som är hel och ren är väldigt vacker (tycker jag) men jag tycker inte att den ser särskilt praktisk ut. Nu ska jag göra mitt egna lilla sariexpriment och om några månader komma med ett utlåtande om sarins olika för och nackdelar.

    SvaraRadera