tisdag 14 juli 2009

Skolan på Thanapara Swallows Development Society (TSDS)


På bilden ser ni några barn på väg till skola och day care, mig i min nya lärarutstyrsel, en rosa sari, och en liten kille som lekte på organisationen en dag.

Hej på er. Idag tänkte jag berätta lite om skolan på Thanapara. Hoppas ni tycker det är intressant. Har ni frågor så fråga på. Jag ska svara så gott jag kan.

Mitt huvudsakliga arbete i Thanapara kommer vara i skolan och i Day Care. Skolan är för byns fattigaste barn och den har åtta klasser. Två ettor och två tvåor, som har lektioner på förmiddagen, en trea, en fyra och två femmor varav en är en stipendieklass där lärarens lön kommer från staten. De har lektioner efter första gruppen. Förutom stipendieklassen och skolböckerna betalas skolan av organisationen och vissa år även delvis av sponsorer utifrån.
Day care är för små barn vars mammor jobbar i organisationens hantverkssektion.

Jag började med att vara med på lektioner i skolan, för TSDS hade uttryckt en önskan om hjälp med engelska och matteundervisning. Jag kom snabbt fram till att matte var för svårt pga språket, men jag ska ha bild istället. Nu har jag gjort ett schema där jag har engelska en gång i veckan med varje klass och en bildlektion var med klasserna ett till fyra varje vecka. En dag ska jag vara i Day care och resten av tiden är vigd åt rapportering, planering och bokföring mm.

Mina dagar på skolan börjar ta form. Jag har totalt 14 lektioner under en vecka vilket inte är så mycket, men det gör att jag har tid och ork att reflektera och planera roliga lektioner. Min ambition på engelskan är att använda deras engelskaböcker men göra något mer utav det. Deras skolsystem bygger på det brittiska och här är det allvar från första klass. Klarar man inte sina examensprov i slutet av klass ett får man inte börja i klass två nästa år och så vidare. Det är därför det är så viktigt att följa deras böcker, för det är dem som frågorna på proven bygger på.

Den här skolan har funnits sen 1973 och de första nio åren bodde svenska volontärer på organisationen året om. Det märks i undervisningsmetoder, den praktiska undervisningen de haft tidigare och bildlektionerna de har nu och rektorn pratar gärna om svenska lärare som var här och hade teachers trainings på sjuttiotalet. Fram till för ett år sen hade de praktisk undervisning i jordbruk; odla och ta hand om djur, och olika hantverk som föräldrar som jobbade i klädsektionen kunde bidra med. För ett år sen upphörde sponsringen utifrån som gick till det; lärare och mat till djuren, så de har slutat med det. Det initiativet kom från början från de svenska volontärerna och det har hållit på i över trettio år, kanske är det dags för något nytt nu. När jag pratade om det här med rektorn sa han att han tyckte dataundervisning låg mycket mer i tiden och kunde vara till bättre användning för eleverna. Chansen är väl stor att många av dem ändå kommer arbeta med jordbruk, men för dem som lär sig datorer och engelska kan hela framtiden ändras. Det är något jag får titta närmare på en annan dag.

På bildlektionerna har jag verkligen chansen att göra lite skillnad. Det är det enda ämne som inte begränsas av examensprov, eftersom det ligger utanför regeringens läroplan. Det jag tänker mig är att låta eleverna prova på olika material och olika uppgifter. Jag tror t ex att det finns lera som man kan hitta gratis i naturen. Planen är att jobba med rektorn och de andra lärarna så smått och försöka få dem att förstå vikten av ämnet bild, och sen förhoppningsvis utforma en läroplan tillsammans som är utformad efter deras ekonomiska förutsättningar. Bildundervisningen hittills har bestått av streckgubbar/blommor/flaggor mm ritat med kulspetspenna i anteckningsboken. Eftersom skolans sponsring har upphört har de bara pengar till det allra nödvändigaste materialen och då faller kritor, färgpennor, ritpapper och andra skapande material bort. Skolan hade några askar med färgpennor, som de fått från besökare på organisationen, som jag har börjat använda i klasserna och i söndags var jag och rektorn i stan, Rajshahi, och köpte kritor och billigt ritpapper.

Pengarna till detta kommer från ett barn med föräldrar på mitt jobb, förskolan Kungspilen i Stockholm. Jag fick med mig en gåva på 500kr att köpa något till barnen för och det har jag börjat göra. Vi köpte en klassuppsättning, 35 paket, kritor som ska gå mellan klasserna och så har vi sparat två tredjedelar av pengarna till en studieresa för de äldsta eleverna i höst när vädret är lite svalare och mer behagligt.

Om det är någon annan som vill bidra med pengar till material så vore det fantastiskt. Känn ingen press alls, det är bara om man känner för det. Känns som ett för bra tillfälle att kunna hjälpa dem för att låta bli att fråga er, mina läsare. Tidigare år har sponsorer betalat anteckningsböcker och pennor till eleverna, men i år får de betala det själva. För 175 kr får alla elever varsin penna och för 350 får alla elever varsin anteckningsbok. Om det är någon som vill hjälpa till så vore det hur stort som helst för både lärare och elever här.

Då gör man så här:
Skicka ett SMS till min Bangla Mobil +880 174 133 52 31 och skriv att du vill bidra och vem du är. Sen svarar jag och skickar mitt kontonummer så du kan göra en överföring. På det här sättet slipper jag lägga ut kontonumret på en offentlig blogg. Jag rapporterar självklart vidare från skolan och om det är någon som vill ha med namn i bloggen så skriv det I SMSet.

Tills nästa gång,

Johanna

2 kommentarer:

  1. oh vad spännande! jag har äntligen en dag hemma och kan sitta vid datorn och läsa din blogg för första gången, jättekul att höra vad du gör! superfina bilder! vill självklart bidra till skolmaterial så ni kan ha inspirerande bildlektoner!
    Kramar från Ylva

    SvaraRadera
  2. Tack Ylva. Inspirerande, jag dubblar ditt bidrag.

    SvaraRadera