torsdag 17 juni 2010

Kolkata - Dhaka med buss.... = äventyr!!!!

Lämnade KOlkata på morgonen den 16e och fick förmånen att när vi åkte ut ur stan se hur den vaknade upp. Människorna bor på gatan eller i skjul vid gatan så då får man verkligen se de dagliga bestyren med allt ifrån tandbostning till morgontvätt till hur det lilla barnet satt och dinglade med benen från pallen som var fint placerad på trottoare.

Jag somnade fint och vaknade upp med ett ryck av att nån frågade efter allas pass. När han såg att jag var utlänning och inte ens från Indien så fick jag behålla mitt. Vi blev beordrade av bussen och jag tog mitt handbagage med mig och gick till ett kontor. Växlingskontor visade det sig. Jag fattade inte riktigt vart jag var, trodde jag skulle betala resten av min biljett så jag visade att jag plockade fram femhundra rupis, men jag skulle inte betala utan växla in alla mina rupis till bangladeshiska pengar. Indiska tullen tar alla rupis och dollar, sa de till mig. Jag antog att kursen var dålig och sa, med bulltande hjärta, att jag bara hade femhundra. Sen fick jag gå till passkontrollen och då passade jag på att smita in på toaletten och stoppa resten av indiska pengarna i BHn, för att vara på den säkra sidan. Hjärtat fortsatte bullta och värmen höll på att ta kol på mig. Någon kom med min ryggsäck och vi fortsatte till tullen. Här är det jag borde oroa mig för, tänkte jag, men hjärtat hade lugnat ner sig lite. Orkade inte riktigt gå i hundraåttio när det var så varmt. Jag blir framshasad i kön och tullmannen frågar vilket land jag kommer ifrån och jag svarar på deras språk, bangla. Då kommer fler frågor som jag inte förstår men sen förstår jag nått och kan svara och då vinkar han vidare utan att så mycket som kolla åt mina väskor. Jag dricksar killarna som bär mina väskor och efter lite ris och grönsaker på en liten vägrestaurang åker jag vidare med bussen på andra sidan gränsen.

Hela jag bubblar av glädje, jag är tillbaka i välkända bangladesh. Allt känns som vanligt och jag somnar igen.

Nästa gång jag vaknar upp är det för att folk i bussen skriker och jag ser hur vi som i slowmotion åker in i en buss framför oss som är på väg åt samma håll. Dumt nog svänger den bussen in framför oss utan att se att vi kommer så vi åker in i den och våran dörr går sönder och hela framrutan får sprickor. Min första vägolycka i bangla-land, men allt går bra. Inga personer skadas, men resten av resan får vi köra utan dörr så våran ACbuss förvandlas till ångbastu pga all fuktig luft som åker in.

På vägen får vi korsa Podda, en flod som i Indien heter Ganges, med bilfärja! Spännande! Första gången!

Sen väl i Dhaka vid åtta på kvällen blir jag avsläppt nån stans mitt i ingenstans höll jag på att säga, men det är ju folk överallt, och jag åker taxi tillsammans med en annan av passagerarna hem till min kära vän Farhana och hennes familj. Hon är lärare på den skola för slumbarn i Dhaka som jag varit med och startat och nu stödjer tillsammans med andra i en organisation som heter Youth Reaching Out.

Väl framme var det dush, banglamat och sängen som gällde.

1. Härligt att du är framme hos Farhana. Ska sätta över pengarna till ditt konto så du får ordna den där lärarfortbildningen du pratade om. Eller ska jag vänta? Försäkringen på gång. Hyfsat väder här. Fångar solen på verandan ibland under dagen, men sååå myggigt. Ha det bra! kram mamma

2. Kul att höra! Vad fina bussarna är där. Hoppas du har det fint och inte blir magsjuk och måste gå till doktorn där igen. Kramar Charlie

3. Trivelig å høre fra deg. Vi er vel heime igjen etter en trivelig Stockholmtur og deretter Østersund. Regn her

4. Hej! Gud så spännande!! Du måste ha nerver av stål!!! Men det är som att köra bil...allting ordnar sig bara man tar det lugnt ;))
    Skönt att du har landat! Jag förstår att du älskar landet o glöm inte vitlöken!! Kicki

5. Vad roligt att lasa era kommentarer.

Mamma, du kan garna satta over pengarna. ska prata med lararna imorn och da ska vi bestamma mer precisa planer. harligt med lite sommarvader, men du far skaffa myggnat att sitta under :)

Charlie, min mage ar stark och klarar det mesta. Inte sjuk an iaf :) Det ar mycket som ar vackert har. Kom hit :)

Bestemor, trakigt med regn. Hoppas solen skiner mycket pa er nu :)

Kicki, vitlok och alla mojliga naturliga kryddor finns i maten. Hoppas pa att ta mig till en sidenfabrik i dagarna for lite sidentyger. Far hoppas jag hinner.

6. Kicki, nagon speciell farg eller andra onskemal?

7. AAaaaaaaaa, SIDENFABRIK....Jag blir alldeles svettig...vad som helst, (utom orange)Kicki